Takamatsu, Ritsurin Garden

25 juli 2015 - Mihara, Japan

Na het ontbijt wat over het algemeen bestaat uit pakjes met dikke plakken voor gesneden wit brood, af en toe zie je krentenbrood, met beleg van kaas en vleeswaren. Gaan we op weg naar Takamatsu om een bezoek te brengen aan Ritsurin Garden een eeuwen oude tuin met een oude aanleg en nieuwere (landschappelijke) aanleg. Veel bonsai dennen, kleiner dan in de tuin in Kanazawa. We worden vriendelijk te woord gestaan en krijgen van een gids die ons op de high light van het park wijst een zakje met gevouwen origami beestjes mee, hij vind het zo leuk dat er bezoekers zijn uit Orlanda!! Na ruim anderhalf uur te hebben rond gewandeld en te hebben genoten vanaf de vele uitzichtheuvels die in de tuin liggen en de jongens de vele koi karpers en schildpadden hebben gevoerd zoeken wij de auto weer op. Onderweg komen we een grote warenhuis tegen en bezoeken de sportshop op zoek naar een klamboe tegen de nachtelijke muggen maar vinden niets. Dan maar naar de food afdeling na eerst bij een telefoon provider mijn telefoon met een reserve kopie te hebben opgestart via hun beveiligde WiFi van de I-cloud. Was hem namelijk een paar dagen kwijt maar vonden hem terug in de opgeklapte armsteun van de bank. Het neemt nogal wat tijd in beslag dus de medewerker neemt de telefoon onder z'n hoede zodat ik kan gaan shoppen. Wat wij niet verwacht hadden is dat Free WiFi slecht beschikbaar is. Af en toe eens bij een supermarkt langs de weg maar dan nog wordt je elke keer uitgegooid. Een keer hadden we via een drink automaat op een parking een goede verbinding! Vandaar dat de foto's bij de verslagen wat op zich laten wachten. De supermarkt is een grote snoep winkel, je kunt zo gek niet bedenken of het is te koop, Deens gebak, Luikse wafels en Japanse lekkernijen. Yvette laat zich verleiden door een heerlijk uitziende krabsalade die je in een bakje moet scheppen en dan afwegen en een prijs sticker krijgt, we proberen het gewoon, zo scoren we nog wat avond eten voor straks en bij de kassa een medewerkster die helemaal verguld is van Hollanders aan haar desk. Ze wordt er helemaal nerveus van en probeert Engelse woorden te vinden maar het lukt niet, pakt nog een boekje uit haar lade maar het lukt niet. Na het afrekenen bedankt ze ons uitbundig en wenst ons een goed reis. Grappig. Mijn telefoon is bijna geladen op een paar app's na. De medewerker is er even niet en wordt uit de winkel opgetrommeld en verontschuldig zich en bedankt ons en wij bedanken hem. We gaan weer op weg naar het vaste land en vinden nog een zwemplek onder een van de drie grote bruggen die het eiland verbindt met het vaste land. Het is weer inmens groot de spoorlijn loopt er zelfs nog onder het wegdek van de brug mee. Na gezwommen, gedoucht hier onze eerst douche in een gebouw hetzij koud en gegeten te hebben gaan we richting Hiroshima en proberen een parkeerplaats aan zee te vinden wat in het donker niet lukt, dan maar een parking uit het lijstje.

1. Eduard de Vries:
    27 juli 2015
    Waren er ook Zwolsche Balletjes te koop? In Riga was het trouwens heel erg mooi. Lekker (strand) weer en goed weer om deze stad te verkennen. Goed om een lang weekend naar toe te gaan. Volgend jaar Tallinn! Groeten en veel plezier daar!