World Jamboree 31/7

4 augustus 2015 - Habikino-shi, Japan

Vandaag brengen we een bezoek aan het terrein van de WSJ, we parkeren op de grote parking en via de visitors gate waar we de eerst nog een klein probleempje hebben met het verbinding maken met het internet, om de online kaartjes te laten zien. We krijgen eerst een rondleiding door drie scouting vrijwilligers over het terrein en bovenop de uitzicht heuvel komen we al leiding van Julians troep tegen en horen dat hij water activity heeft op het terrein en om 12 luncht en we hem dan wel kunnen ontmoeten. Na de rondleiding mogen we vrij over het terrein langs de verschillende contigenten/landen die vertegenwoordigd zijn op WSJ, de organisatie van de volgende Jamboree in N- Amerika/ Canada probeert nu al vrijwilligers te enthousiasmeren om te komen helpen, ziet er veel belovend uit dus Rubin en Simon geven zich op voor info. Dus over vier jaar camperen door N-Amerika/Canada. Op het food plaza waar we in het Holland House een tosti bestellen spreken we leden van de Nederlandse IST (ondersteuning) en hier worden ze ook door uitgenodigd, hier ontmoeten wij Julian ook. Het is inmiddels aardig warm +35 en zoeken met z'n allen de schaduw op van de bomen in het gras op het terrein met de scouts van Julians troep en kletsen even bij met de leiding onder het genot van een bekertje fris water. We overhandigen Julian zijn boodschappen, oplos koffie (kwijt geraakt), pindakaas Skippy, een 2 L fles aqarius drink en een paar zakken snoepjes om uit te delen. Carmel chips, cup cheese curry nuddle. Julian eet een soort pitta broodje met zijn net verkregen Skipy. De water activity is in het water gevallen omdat de organisatie in eens 8000 van de deelnemers iets wil laten doen terwijl er plaats is voor 480 personen en als er geen strandwachten zijn mag er niet worden gezwommen, bovendien is het laag water dus kun je niet eens zwemmen!! Een beetje jammer vooral nu het zo warm is. De troep krijgt vrij af en wij lopen gezellig met Julian over het terrein. Op het food plaza eten we met elkaar drie pizza's en drinken wat bij de Italianen en bezoeken zijn subcamp en het culture festival waar je land eigen spelletjes kunt doen na eerst een toegangs bewijs te hebben gehaald voor de scoutshop waar lange wachtrijen staan omdat het zeer geliefd is. Wij mogen van 15 - 16 uur na eerst toch nog drie kwartier in de rij te hebben gestaan scoren de jongens wat insignes voor op de blousen. Het loopt tegen vijven en we worden verwacht het terrein te verlaten maar we gaan eerst nog naar het World Food Centre waar de jongens een Amerikaanse hamburger nemen en wij een Indiase curry met rijst/brood. Als wij langzaam aan het terrein aflopen komen er allemaal gezinnen het terrein op, blijkbaar heeft de organisatie de omwonende en andere mensen uitgenodigd, bus ladingen te gelijk. Deze bezoekers kunnen dus ook de verschillende culturen leren kennen. Julian wil nog graag een stukje in de camper mee rijden en we scheuren nog even over de parking met onze V6 automaat, als je het gas diep intrapt maakt hij zo'n mooi geluid!! We maken een foto en nemen afscheid en vertrekken richting Hiroshima de weg terug. Bij een parking is douche gelegenheid, we hebben de hele dag in de hitte gelopen en ontzettend gezweet, maar kunnen pas over 3 kwartier terecht dus rijden door over de tolweg. Onderweg vinden we op de Ipad een badhuis in Hiroshima (iets meer dan uurtje rijden) kort bij de snelweg en gaan daar heen om heerlijk een uurtje ons onder te dompelen in het water. Hier wordt Rubin aangesproken door een Japanse meneer die het wel bijzonder vind dat wij westerlingen hier zijn want over het algemeen zijn die niet zo open om in hun blootje te douchen met anderen. Kunnen we gelijk vragen wat voor kruiden bad het is en hij legt het ons uit dat elke dag een andere is. We zoeken op de tolweg een parking om te slapen, voor een vrijdag avond was het er nog al druk maar netjes.

1. Gijsje:
    4 augustus 2015
    super zeg dat jullie elkaar hebben getroffen, hartstikke leuk. geniet nog ff van de terugreis. Dikke knuffel en liefs ons G&G!