Okayama en kasteel Himeji-jo. 1 aug

5 augustus 2015 - Himeji, Japan

Na het ontbijten verder op de snelweg, op naar de Japanse tuin Koraku-en, in de plaats Okayama. Een van de drie grote tuinen in Japan, het is een klassieke Japanse wandeltuin, en was de eerste die werd voorzien met grote gazons in tegen stellingoorlog nu toe hadden de tuinen veel bonsai bomen. Het ernaast gelegen kasteel werd bij het landschap betrokken maar behoort niet tot de tuin. een klassieke truc van Japanse tuiniers. Langs de rivier met uitzicht op het kasteel in een restaurant een typisch Japans geschraapt ijsje met groene thee extract erover gegeten.
Rond de middag door gereden naar een geschikte lunch plek, met schaduw want de temperatuur was weer flink opgelopen 35+, iets wat niet makkelijk te vinden is in Japan maar onder een brug lukt dat wel. Hier de route bekeken en besloten om weer snel door te gaan zodat we nog voldoende tijd hadden om kasteel Himeij-jo te bezoeken.
Kasteel Himeij-jo was zoals we van Julian al hadden gehoord erg mooi, ook van binnen, alleen jammer dat er geen inrichting te zien was, om zo nog meer een beeld te krijgen hoe er vroeger geleeft werd in het kasteel. Inmiddels was het al weer 18.00 geworden en hadden we wel zin in wat eten. In het centrum was er een Duits oktober bier feest, maar de prijzen om wat de drinken en eten waren ons toch wat te gek. Dan op zoek naar een andere eet gelegenheid, we kwamen terecht bij een voor Japanners heel bekend lopende band sushi restaurant. We werden met grote enthousiasme ontvangen, we kregen een lage Japanse eet tafel op een rieten mat, waar we zonder schoenen op moesten zitten. Dit koste voor de heren wel enige moeite de benen waren te lang en de been spieren te kort. We konden veel lekkere sushi's van de lopende band pakken, maar ook bestellen, dit deden we door de Japanse tekens na te schrijven, de koks werden nog enthousiaster, en begrepen wat we wilden bestellen. Op het einde nog met de koks op de foto en we werden onder luid geroep gedag gezegd.
Hierna was het zoeken naar een geschikte slaapplaats richting Kobe, er waren geen park en rest in de buurt, het werd een parkeerplaats bij een golfbaan in Kobe. Een mooie rustige plek, waar we nog even een frisse douche namen en ons bed opzochten.