Draaikolken en Udon

25 juli 2015 - Sanuki, Japan

Nadat we lekker hebben uitgeslapen op de parking waar we heerlijk rustig in een hoekje hebben overnacht en waar we naast een picknick hutje stond met bankjes en tafels waaraan we heerlijk hebben gegeten en de jongens lekker hebben gechilled konden we na het ontbijt zo de brug opwandelen, nadat ons was gevraagd een parkeerkaartje te kopen van 420¥, om naar de draaikolken kijken die op deze plek veel voorkomen om dat er de getijde werking van drie zeeën bij elkaar komen. Yvette had een plek bij een museum geprikt maar we hadden gisterenavond niet verwacht dat we zo dicht bij dit schouwspel hadden overnacht. Voor ons gingen vijf bussen met school kinderen ons voor dit gaat allemaal heel,gedisciplineerd. De 7 parkeerwachter op deze parking driftig zwaaiend met hun rode aanwijs stok de eerste bus op hun plek wijzend, stapt de hostess uit en loopt iets roepend met de achteruit rijdende bus mee er is er zelfs een met een fluitje. Als alle bussen staan gaat ze voor de bus staan met een vlaggetje met en nummer erop en komen de leerlingen eruit om zich op te stellen in rijen van twee als ze er allemaal zijn loopt de dame parmantig met de groep achter zich aan weg, 'maffe'Japanners. We zijn er toevallig op het juiste tijdstip anderhalf uur voor hoogtij maar de draaikolken zijn er niet op enkele kleine na. Wel indrukwekkend is de bouw van de brug waar we dus zo'n 10 mtr onder de rijbaan en 45 mtr boven zee over een loopbrug wandelen. We vervolgen onze route na het bezoek aan de Naruto Whirlpools richting Sanuki hiervan hebben we van een mevrouw iets gehoord van "an food dome" en moeten hier het plaatselijk gerecht Udon gaan eten. De auto geparkeerd aan het strand gaan Yvette en ik op onderzoek uit en komen via een kleine supermarkt uit in een eethuisje waar ze verschillende Udon gerechten serveren. Een gast legt het ons in het Engels uit en wij gaan de jongens halen die inmiddels met de auto een rondje hebben gecrossed zo hun zeggen over het strand!!?? We nemen allemaal een Udon gerecht wat bestaat uit dikke noedels (van tarwedeeg) in een boilion met apart een bakje met rijst en vlees, Rubin en Simon iets van draadjes vlees, ik zelf met Pork en Yvette heeft Udon met curry, het smaakt heerlijk. We hebben geluk gehad want de winkel sluit om 3 uur en wij gaan als laatste weg. De camper lekker aan het strand gezet en de rest van de middag een beetje op het strand gelegen in een sluierig zonnetje. We waren 's avonds nog redelijk vol dus hebben in de plaatselijke super een paar simpele hapjes gehaald en hebben ons 's avonds in het tegenover liggende hotel onder gedompeld in het bad ritueel en na afloop nog heerlijk bij de camper gezeten met de ruizende zee op de achtergrond zonder muggen deze keer, dit wisseld nog al per nacht.

1. Gijsje:
    25 juli 2015
    Leuk om te lezen allemaal, bedankt voor de link, zat al te denken hoe kom ik op de Vosjesontour? Hier vandaag storm en regen. Alles oké. Nog veel plezier daar. Wanneer zien jullie Julian? Als je hem al treft. Liefs en knuffel ons G&G!