Myamjima. (maandag 27juli)

30 juli 2015 - Tokoname, Japan

'S morgens had zich wel een roedel van 16 damherten rondom de camper verzameld iets wat er erg leuk uitzag, ontbijten tussen de herkauwende herten. Rubin nam nog een keer een duik in zee om af te koelen na een zweterige nacht onder het hefdak af en toe miezerde het een klein beetje. Toch maar op naar de stad met de Shrine die een poort vanuit zee heeft. We mogen met de auto niet over de promenade dus er dan maar via tussendoor straatjes er achter langs, nog iets verder en we gaan achter en busje aan de berg op een richting zo smal waar we uiteindelijk niet mogen zijn duidt een taxi chauffeur ons met gekruiste vingers. De chauffeur van het busje hield een uur pauze maar er was net genoeg ruimte om te keren om dezelfde weg weer terug te gaan. Uiteindelijk parkeren we op de parking bij de boot waar we gisteren ook hebben gegeten en gaan wandelend de promende op nadat we enkele Nederlandse scout van de troep pijlerdam hebben gesproken, hun zouden de groeten doen aan Julian die ze wel kenden van Hunebed. Rubin en Simon besluiten eet stokjes te kopen waarin hun naam wordt gegraveerd en wij nemen ze ook, later nemen we ook nog een paar voor Julian mee, zijn geboortejaar was het jaar van de draak dus die moet het worden, klopt ook nog wel een beetje!! We bezoeken het Itsukushimaheiligdom wat werd gesticht in 593 en op palen in een kreek staat. Als wij er zijn is het laag water en staat het gebouw droog met hoog water wordt het uitgebreide gebouw omgeven door water. Er boven staat nog een vijf verdieping hoge pagode. Op de terug weg nemen we bij een eettentje een Okonomiyaki.  Een gebakken crêpe met een grote hand gesneden kool, sojasaus en water om te stoven, ei, bacon, kaas en gesneden prei razendsnel gebakken op de Tepan, een heerlijke Japanse culinaire specialiteit. We cruisen met de auto nog een beetje over de andere kant van het eiland en bezoeken nog even kort het strand bij de scouts en douchen ons koud af om daarna het eiland te verlaten omdat we geen boodschappen en bier meer hebben en er geen supermarkt is. Op de Ferry worden we nog aangesproken door een Japanse mevrouw die vraagt wat we doen omdat ze het kenteken van de auto herkend. Op het vaste land eerst maar naar de supermarkt voor wat simpels omdat we nog redelijk vol zitten en dan maar op weg richting Iwakuni. Onderweg wil Yvette nog graag wassen bij een Coin Laundery omdat we door onze kleding zijn. We vinden een hele mooie nieuwe langs de weg maar deze gaat pas over 8 dagen open maar een wegwerker weet er op vijf minuten nog een bij  het Nagayama stadspark wat we met de Ipad makkelijk kunnen vinden. Terwijl er 3 wasmachines draaier eten we onze gekochte mie soep op en na het spul in de droger te hebben gedaan verkassen we met de camper naar het park voor een overnachtingsplek waar de overige was op een lijntje te drogen wordt gehangen. Wij gaan slapen maar Rubin en Simon besluiten te gaan stappen, BIER drinken, en gaan op onderzoek uit.

1. Eduard de Vries:
    1 augustus 2015
    En wat zijn de resultaten van het onderzoek? Goed Japans bier??