Kanawaza's tuinen

16 juli 2015 - Kanazawa-shi, Japan

Vanochtend relax wakker worden met een miezer regentje waardoor je niet de camper wordt uitgebrand maar om en uur of zes een dame via een luidspreker die iets heeft te melden en om 8 uur nogmaals met daarna minuten lang een alarm, we zitten bij een stuwmeer en ze gaan blijkbaar stroom opwekken en water aflaten waarvoor ze de eventuele mensen op de rivier, tot dan toe een stroompje, waarschuwen. We zitten in de Japanse Alpen dus na het ontbijt op de uitgestorven parking even omhoog rijden naar een skilift, kom je naar Japan staat er allemaal rijst op de ski piste!! Volgende jaar maar weer naar Oostenrijk. Na een stukje tolweg wat 300 ¥ kost en daarna over een provinciale weg verder komen we om een uur of elf aan in Kanazawa. We komen uit op een parking naast het stadskantoor dat kon niet de bedoeling zijn lastig met een bus die hoger is dan de parkeer garage. Yvette maar eens vragen binnen, er word van alles uit een laatje getrokken van het buro en we gaan op weg naar een parking voor bussen. Komen weer bij parkeer garage en gaan onder de hoogte flap door en het past volgens Rubin maar er komt een mannetje uit het kantoortje en we moeten BACK! Er wordt een rhekje aan de kant gezet en daar mogen wij parkeren, mooi first floor. Kanazawa staat erom bekend dat het door zijn rijkdom aan rijstvelden en opbrengst daarvan lang onafhankelijk kon blijven en zich richten op cultuur en is daardoor ook gespaard tijdens WII omdat er geen industrie was. We bezoeken eerst een groot kasteelpark, het grooste van Japan met indrukwekkende hoge stenen kantelen, het is vele malen door brand verwoest in 1881 geheel voor het laatst en niet meer opgebouwd wel enkele bijgebouwen en enkelen zijn gereconstrueerd, de wallen zijn Huge. Er wordt nog steeds archeologisch onderzoek gedaan op het enkele hectares grote terrein. In een aangrenzende nieuwe Japanse tuin worden we aangesproken door een vrijwilliger die ons graag wat wil vertellen over deze tuin, leuk te zien hoe deze oudere man ons zijn verhaal in het Engels verteld zoekende naar de Engelse woorden. Hij vindt het leuk dat ik ook tuinman ben en gaat op zoek naar een antwoord waarom er in de tuin een stenen, houten en aarden burg ligt. Aangrenzend is weer een groot tempel complex en ik doe met Rubin en Simon het ritueel van handen wassen doormiddel van een houten lepel water over je handen te gieten voor het tempel bezoek. Gooien geld in de offer kist een klappen drie keer in de handen en overdenken onze zonden??We gaan op zoek naar een nog authentieke samoerai wijk met huizen en stenen muren en lunchen met een noedel en sandwich in een Lawson supermarkt zoals vele Japanners met ons doen. Nog even door een warenhuis terug komen we de 100 ¥ shop/Daizo tegen een shop ala Action alleen dan in het 1000-voudige en alles wat niet geprijsd is kost 108 ¥ incl tax. Op de weg terug naar de auto bezoek ik samen met Rubin de Kenrokuen Garden een tuin die tot een van de drie mooiste van Japan behoort is het toegangsgeld van 300¥ (2,25) meer dan waard. Oorspronkelijk de overtuin van Kanazawa Castle uit 1600, dat zie je terug in de vele grote, eeuwen oude dennen gestut en met bamboe touwen uitgebogen evenals de grote Japanse esdoornsin een mooi tapijt van mos. Verder bruggetjes, tempels en een fontein die door het verschil in waterdruk in de hoger gelegen vijver sproeit. We zijn onder de indruk van de eenvoud en rust en de ouderdom van deze tuin. Yvette en Simon wachten op ons bij de camper en we gaan om een uur of vier op weg naar Kyoto gedeeltelijk via de Expressway (3330 ¥) Halverwege eten bij een restaurant aan de snelweg, na eerst met Julian en pa en ma te hebben de Face-timed. Alles gaat goed met hun en we geven nog wat tips betreft het weer en de temperatuur voor de paklijst. Het is hier warm en vochtig en als het regent is het niet koud. We bestellen weer eencurry met rijst maaltijd via een bestel automaat waar je betaald en het bonnetje wat er uit valt lever je in bij en balie, hier krijg je een pieper mee die afgaat als je bestelling klaar is zodat je hem kunt afhalen. This is the Japanese way of live! Rubin rijdt verder zodat ik weer een verslag kan maken en om 9 uur zijn we weer op een parking in de buurt van Kyoto waar nog twee camper staan van Japan Camper. Tijd voor een biertje, morgen eens kijken wat Kyoto ons te brengen heeft wellicht een festival?!?! Volgens onze reisleider, ben benieuwd.